Kolorowa Świdnica 1939-1940

Opublikowano: 5 sierpnia 2013, Odsłon: 5 305
  • Publikujemy kilkadziesiąt kolorowych fotografii z kolekcji Muzeum Dawnego Kupiectwa w Świdnicy. Większość zdjęć można było już zobaczyć w wydanym przez Fundację Wspierania Inicjatyw Regionalnych albumie: „Świdnica na barwnych fotografiach. Lata trzydzieste.” Po ukazaniu się wydawnictwa na rynku odnalazł się syn autora fotografii, który pozwolił na dokładniejsze datowanie całego zestawu zdjęć.

    Jedno ze zdjęć publikujemy jako zagadkę. Jak dotąd nie udało się ustalić lokalizacji jego wykonania. Czekamy na wasze propozycje.

    sw_do_45_widok_001


    Kategoria: Nowości

    Tagi: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  • Komentarze: 21

    1. teddy pisze:
      5 sierpnia 2013, o 23:42

      Warto dodać do opisu przy zdjęciu nr 36, iż ukazuje ono budynek niemieckiego Urzędu Pracy w Świdnicy, któremu podlegali również robotnicy przymusowi i więźniowie obozu Gross-Rosen, zatrudnieni w świdnickich zakładach.


    2. Anna pisze:
      6 sierpnia 2013, o 08:20

      Zdjęcie nr 34, przedstawiające ul. Świętojańską zostało przy wywoływaniu „odwrócone”.
      W rzeczywistości domy stoją w odwrotnej kolejności, a ulica Leśna jest za nimi. Zdjęcie zostało zrobione z, niezabudowanego wówczas, terenu między dzisiejszą ulicą Korczaka a Krasickiego.


    3. admin pisze:
      6 sierpnia 2013, o 09:00

      Dziękujemy!
      Zdjęcie Świętojańskiej już obrócone.
      Skąd pochodzi informacja, że przy ulicy Wałbrzyskiej był Urząd Pracy?
      Pozdrowienia


    4. teddy pisze:
      6 sierpnia 2013, o 11:07

      Informację o Urzędzie Pracy przy ul. Wałbrzyskiej podał mi syn jednego z urzędników, którzy byli tam zatrudnieni. Powiedział również, że pod świdnicki Urząd Pracy podlegał również cały kompleks „Riese” w Górach Sowich. Pozdrawiam


    5. widni pisze:
      6 sierpnia 2013, o 11:09

      Nie ulega wątpliwości, że budynek ten powstał na rzecz U.Pracy. Informacja taka znajduje się chociażby na str.41 ,,Świdnica na barwnych fotografiach. Lata trzydzieste.” Świdnica 2003.


    6. admin pisze:
      6 sierpnia 2013, o 13:15

      Czasem warto zajrzeć do pierwotnego źródła, a nie szukać w innych wydawnictwach :) Dziękuję!


    7. teddy pisze:
      7 sierpnia 2013, o 16:57

      Zdjęcie nr 10 można datować po budowie zejścia do schronu przeciwlotniczego przy budynku poczty.


    8. jaga pisze:
      2 września 2013, o 16:37

      Ostatnie zdjęcie zrobione chyba zostało gdzieś w rejonie terażniejszego zalewu.


    9. Piotrek pisze:
      4 września 2013, o 05:14

      „jaga pisze:
      2 września 2013, o 16:37
      Ostatnie zdjęcie zrobione chyba zostało gdzieś w rejonie terażniejszego zalewu.”

      Jest to wysoce prawdopodobne. Wydaje sie bowiem, że po prawej stronie w tle widać nasyp torów kolejowych z charakterystycznym dla takich budowli przepustem tego cieku wodnego widocznego po prawej (Witoszówka?).
      Natomiast budynki po lewej mogą należeć do zabudowy ul. Wałbrzyskiej.


    10. admin pisze:
      4 września 2013, o 07:24

      Ale czy widoczna w tle sylwetka wieży pasuje do którejś z świdnickich wież? Ratuszowa?


    11. Jan pisze:
      4 września 2013, o 09:07

      czerwone dachy należą do budynku liceum z ul. Pionierów(chociaż dach z lewej strony pasuje bardziej do budnku z ul. Rycerskiej)


    12. Piotrek pisze:
      5 września 2013, o 18:23

      „admin pisze:
      4 września 2013, o 07:24
      Ale czy widoczna w tle sylwetka wieży pasuje do którejś z świdnickich wież? Ratuszowa?”

      Raczej wieża Katedry…


    13. Bogdan pisze:
      11 września 2013, o 14:09

      Jako miejsce wykonania zdjęcia nr 30 wskazywałbym wiadukt kolejowy na ulicy Śląskiej. Z Fleszy Nowomłyńskiej byłoby widać zabudowania basenu prostopadle do kierunku patrzenia (na południe, o ile się nie mylę:), a na zdjęciu widać te zabudowania równolegle, co wskazywałby na wiadukt.
      Pozdrawiam


    14. Piotrek pisze:
      13 września 2013, o 21:35

      @Bogdan – ja jednak myślę (po porównaniu z Google Maps, że to z Fleszy. Świadczą o tym właśnie trzy czworospadowe dachy widoczne jeden za drugim. Z wiaduktu tak nie mogłyby wyglądać.
      http://tinyurl.com/o2ublam


    15. Mirek. pisze:
      17 września 2013, o 09:43

      Zdjęcie nr 30 zostało wykomane z Fleszy. Pierwszy budenek to obecne wejście na basen, pozostałe budynki ( te z czworokątnymi wieżyczkami) spłoneły w końcu lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Dodam,że byłem naocznym świadkiem tego pożaru i gdyby nie interwencja straży pożarnej to dzisiaj nie było by również budynku wejściowego.
      Pozdrawiam.


    16. Bogdan pisze:
      17 września 2013, o 10:50

      @Piotrek – masz rację. Na Google Maps widać to jak na dłoni:).
      Pozdrawiam


    17. admin pisze:
      17 września 2013, o 19:37

      Dziękujemy Panowie za czujność :) jeszcze żeby się udało rozszyfrować lokalizację zdjęcia ostatniego byłoby super. Pozdrawiamy!


    18. Piotrek pisze:
      18 września 2013, o 13:48

      admin pisze:
      17 września 2013, o 19:37

      „… jeszcze żeby się udało rozszyfrować lokalizację zdjęcia ostatniego byłoby super.”

      A co z propozycją jaga i moją? Nie pasuje?


    19. admin pisze:
      18 września 2013, o 20:30

      Piotrek, bardzo możliwe że to trafna propozycja tylko nadal nie jestem przekonany co do sylwetki wieży. Np. na zdjęciu 38 jest zdecydowanie bardziej smukła. Tutaj jest niestety zbyt rozmazana żeby na 100% stwierdzić, że to wieża katedry. Pozdrawiam JT


    20. Piotrek pisze:
      19 września 2013, o 12:59

      Według mnie to tylko i wyłącznie niedoskonałość zdjęcia. Koronnym dla mnie dowodem na to, że jest to wieża katedry a nie ratuszowa jest to, że wieża ratuszowa (jako znacznie niższa) z żadnej strony Świdnicy nie mogła byc nigdy widoczna tak jak widoczne jest wieża na zdjeciu. Spójrz, drogi adminie, na panoramę: http://www.mojemiasto.swidnica.pl/wp-content/uploads/2012/12/1900_panorama_miasta.pdf widać na niej wyrażne różnice w smukłości wież oraz sylwetkach. Bo i sylwetki są inne – hełm wieży ratuszowej „wyrasta” jakby od razu z części „szerszej” a wieża katedralna ma jeszcze pomiędzy częścią dolna („szerszą”) a hełmem fragment wyraźnie „węższy”.


    21. admin pisze:
      19 września 2013, o 15:06

      Piotrek, nie miałem na myśli wieży ratuszowej. Bardziej bym się obawiał, że zdjęcie zostało zrobione poza Świdnicą. Zostawmy to zdjęcie jeszcze jako zagadkę, zakładając oczywiście że jest to teren dzisiejszego zalewu – może ktoś inny jeszcze coś podpowie.


    Dodaj komentarz