Historia Zakładów Elektrotechniki Motoryzacyjnej w Świdnicy w latach 1946-1947 ▪ Krzysztof Królik

Jedną z najwcześniejszych fabryk powstałych w XIX-wiecznej Świdnicy była tkalnia J. Rosenthala, założona w 1840 roku przy ulicy Równej. Początkowo specjalizowała się w produkcji wyrobów pasmanteryjnych, ale z czasem asortyment rozszerzono o inne materiały tekstylne.

Po zakończeniu II wojny światowej, w 1947 roku, na tym terenie rozpoczął działalność zakład o całkowicie odmiennym profilu produkcyjnym. Utworzono wówczas Zakłady Elektrotechniki Motoryzacyjnej, wpisujące się w powojenną strategię uprzemysłowienia regionu.
Zjednoczenie Przemysłu Maszyn Elektrycznych w Katowicach, do którego należała Fabryka M-9 Świdnica, wcześniej nazywana Państwową Fabryką Elektrotechniki Samochodowej, w trzecim kwartale 1946 roku zrewidowało swoją pierwotną decyzję o organizowaniu fabryki w Gliwicach. Postanowiono wówczas zlokalizować zakład w Świdnicy, na terenie dawnych zakładów przemysłowych „Nora”, zwanych także „Heliowat II”.
Rozległy teren fabryczny przy ulicy Równej 18 i 20 był gęsto zabudowany starymi obiektami, w większości pochodzącymi sprzed I wojny światowej. Całość tworzyła złożony kompleks, obejmujący ponad sześćdziesiąt pomieszczeń o różnym przeznaczeniu i charakterze.

Po II wojnie światowej fabryka była całkowicie zdewastowana i pozbawiona wyposażenia – ocalał jedynie jeden kocioł parowy. Prace inwestycyjne rozpoczęto od odgruzowania terenu, zabezpieczenia budynków, remontu dachów i ścian. Naprawy wymagały instalacje kanalizacyjno-wodociągowa, sanitarna, elektryczna, gazowa oraz grzewcza, które zostały poważnie uszkodzone już po wojnie – w latach chaotycznego demontażu prowadzonego przez Państwową Fabrykę Liczników Elektrycznych w Świdnicy na potrzeby własnej odbudowy. W związku z tym Fabryka M-9 zmuszona była do włożenia dużego kapitału na doprowadzenie fabryki do stanu umożliwiającego rozpoczęcie odbudowy i produkcji. Prace nad odbudową rozpoczęto w grudniu 1946 roku. Bank Gospodarstwa Krajowego udzielił kredytu w wysokości 15 mln zł z kontyngentu na I i II kwartał 1947 roku. Tak powyższe opisywał w sprawozdaniu ze swojej wizyty w M-9 w dniach 18-20 lipca 1947 roku inż. Marian Krahelski.

W tym okresie Bank Gospodarstwa Krajowego Oddział w Gliwicach prowadził intensywną korespondencję z Fabryką M-9 odnośnie wydatkowania udzielonych kredytów. Plany przewidywały, że w roku 1947 zostanie wyprodukowanych po 2 tys. prądnic samochodowych i starterów; w roku 1948 – po 5 tys.; natomiast w roku 1949 – po 10 tys. W piśmie z dnia 13 grudnia 1946 roku Zjednoczenie Przemysłu Maszyn Elektrycznych w Katowicach informowało, że dotychczasowa nazwa fabryki, tj. Państwowa Fabryka Elektrotechniki Samochodowej w Gliwicach, przy ulicy Jana Śliwki 86, uległa zmianie na Zjednoczenie Przemysłu Maszyn Elektrycznych Fabryka M-9. W dniach 17-19 lipca 1947 roku Bank Gospodarstwa Krajowego informował, że fabrykę na zewnątrz reprezentuje i ma wyłączne prawo zaciągania zobowiązań p.o. dyrektora inż. Wacław Jaroszyński. Na terenie fabryki w Świdnicy stale urzęduje inż. Franciszek Sokalski, który ma pełnomocnictwo jedynie do dysponowania rachunkiem żyrowym fabryki w NBP w Świdnicy, a pełni funkcję dyrektora technicznego oraz kierownika budowy. Według stanu ówczesnego do fabryki należało około 27 tys. m2 placu na którym znajdowało się:

  1. Około 14 tys. m2 hal fabrycznych parterowych,
  2. Budynek kotłowni,
  3. Piętrowy budynek administracyjny,
  4. Piętrowy budynek mieszkalny. 

Na terenie fabryki znajdował się wtedy cały szereg maszyn i znaczne zapasy remanentów poniemieckich zwiezionych z likwidowanych następujących fabryk:

  1. M-26 w Wałbrzychu już uruchomionej, lecz komasowanej obecnie z fabryką M-9 (zwieziono wszystkie maszyny i remanenty),
  2. Byłych fabryk elektrotechnicznych Sieling-Bosch w Bielawie i Dzierżoniowie (różne maszyny, przeważnie zdekompletowane i część remanentów,
  3. „Kontaktwerke” w Świebodzicach (6 starych obrabiarek),
  4. Fabryki wyrobów drzewnych w Wyganowie koło Dzierżoniowa (kilkanaście różnych maszyn),
  5. Ze Słońska – ziemia lubuska (2 gwinciarki),
  6. Z magazynów grupy demontażowej w Lubaniu koło Jeleniej Góry (różne remanenty nadające się na półfabrykaty do dalszej produkcji. 

Ogółem zwieziono do Świdnicy z w/w miejscowości 77 wagonów i 46 samochodów ciężarowych różnych maszyn i remanentów.

Fabryka zatrudniała wówczas 160 pracowników fizycznych – w tym 110 mężczyzn, 39 kobiet i 11 młodocianych oraz 29 pracowników umysłowych – w tym 23 mężczyzn i 6 kobiet.

Lista pracowników umysłowych zatrudnionych w Fabryce M-9 (stan na 15 lutego 1947 roku):

Lp. Nazwisko i imię Zawód Zajmowane stanowisko Pobory miesięczne w zł
1. Sokalski Franciszek inżynier kierownik budowy fabryki 4800
2. Zakrzeski Stefan technik technik 3600
3. Wojtkowski Henryk   kierownik wydziału budowlanego 4000
4. Doleżal Tadeusz urzędnik urzędnik 2800
5. Minor Leonard kreślarz kreślarz 3600
6. Bobek Władysław urzędnik urzędnik 2400
7. Kaczmarski Ryszard urzędnik kierownik transportu 2800
8. Wiśniewski Józef urzędnik urzędnik 2000
9. Liberacka Krystyna kasjerka kasjerka 2400
10. Chlimoniuk Wanda buchalter, stenotypistka sekretarka 3200
11. Bramorska Teresa maszynistka maszynistka 1700
12. Małecki Stanisław pisarz warsztatowy   1700
13. Siemieniec Władysław eksped. [ekspedytor] pomocnik biurowy 2100
14. Ossowska Gertruda maszynistka maszynistka 2000
15. Bramorski Paweł mistrz ślusarski mistrz ślusarski 3200
16. Czapka Maria   pomocnica biurowa 2100

Lista pracowników fizycznych zatrudnionych w Fabryce M-9 (stan na 15.02.1947 roku):

Lp. Nazwisko i imię Zawód Zajmowane stanowisko Pobory miesięczne w zł
1. Kurowicz Elżbieta kucharka gospodyni 2600
2. Dittman Wilhelm stolarz stolarz 3000
3. Tobias Paweł stolarz stolarz 3000
4. Wende Erich stolarz stolarz 3000
5. Müller Adolf budowniczy budowniczy 3200
6. Gieratowicz Antoni mechanik prz. grup ślus.
[przodowy grup ślusarskich]
3600
7. Trzosek Jan robotnik   2200
8. Sroka Bronisław ślusarz   2100
9. Starzyński Wacław robotnik pomocnik ślusarza 2100
10. Orliński Alojzy elektromonter   3200
11. Kierdejko Józef robotnik pomocnik ślusarza 2000
12. Stabrawa Stefan robotnik pomocnik ślusarza 2000
13. Konfiszer Czesław robotnik pomocnik elektryka 2200
14. Budek Wacław hydraulik prz. grupy kotłowni
[przodowy grupy kotłowni]
2200
15. Majda Józef stolarz   2800
16. Pencoenk Kazimierz   pomocnik elektryka 2100
17. Przerada Andrzej robotnik pomocnik kowala 2600
18. Strzelecki Tomasz elektromonter przew. grupy elektr.
[przewodniczący grupy elektryków]
3200
19. Durlej Stefan spawacz   2800
20. Marciniak Tadeusz elektromonter   2200
21. Kowalski Aleksander elektromonter pomocnik elektryka 2400
22. Gil Stanisław robotnik pomocnik ślusarza 2100
23. Pietrzykowski Władysław   pomocnik kowala 2100
24. Deputat Jan ślusarz ślusarz 2600
25. Życzkowski Jan robotnik pomocnik ślusarza 2100
26. Suseł Bolesław ślusarz   3200
27. Rakoczy Wiktor spawacz   2800
28. Dobroc Kazimierz robotnik   2000
29. Adamczyk Wiktor robotnik   2000
30. Anielska Małgorzata robotnik   2000
31. Grabias Marian robotnik   2000
32. Głos Helena robotnik   1800
33. Kowalik Karol robotnik   2000
34. Perużyńska Helena robotnik obsługa 2000
35. Wołczyk Szymon robotnik   1600
36. Waluch Władysława robotnik prz. grupy 2
[przodowy grupy 2]
2200
37. Zając Paweł robotnik prz. gr. transp.
[przodowy grupy transportowej]
2400
38. Sasin Anna robotnik pom. kuchni
[pomoc kuchni / kuchenna]
1800
39. Trzosek Władysław robotnik   2200
40. Jesionka Stefan robotnik prz. gr. transp.
[przodowy grupy transportowej]
2400
41. Klemens Maria robotnik   1800
42. Stankiewicz Wacław robotnik   2000
43. Smugarzewski Marian robotnik   1900
44. Wechal Józef robotnik   1900
45. Leśniak Anna robotnik   1800
46. Lewicki Mikołaj robotnik   2100
47. Jabłoński Karol robotnik   2100
48. Trybuszek Józef robotnik   2100
49. Sobiepańska Anna robotnik   1800
50. Młynarczyk Aniela robotnik   2000
51. Piechówna Agnieszka robotnik   2000
52. Napieracz Magdalena robotnik   2100
53. Zieliński Marian robotnik   1900
54. Bierówka Mieczysław robotnik   2100
55. Rachwalska Janina robotnik   1900
56. Szarejko Czesław robotnik   2100
57. Czapka Edward robotnik   1600
58. Michałek Roman robotnik   1900
59. Niedzielska Jadwiga robotnik   1800
60. Kowalska Stanisława robotnik   1800
61. Skoczylas Stanisława robotnik   1900
62. Hołowczyńska Krystyna robotnik   1900
63. Krakowska Danuta robotnik   1900
64. Lenczewska Albina robotnik   1900
65. Kraus Adolf robotnik   2000
66. Gryz Maria robotnik   1900
67. Stachel Franciszek robotnik   2100
68. Rudnicki Henryk robotnik   1900
69. Masztalerz Mieczysław robotnik   1900
70. Koreniowski Andrzej robotnik   2100
71. Urbala Władysław robotnik   2100
72. Mroczek Władysław robotnik   1900
73. Staso Marian szofer mechanik   2200
74. Leśniewski Józef robotnik   2100
75. Paździorek Józef robotnik   2000
76. Gaczewski Tadeusz robotnik   2000
77. Godwin Helena robotnik   2000
78. Gergielewicz Jan robotnik   1900
79. Dziadzio Wojciech robotnik   1900
80. Michajlak Edward robotnik   2000
81. Sieklucki Władysław robotnik   1900
82. Suchan Wacław robotnik   1900
83. Kępa Tadeusz robotnik   1900
84. Woźniak Stanisław robotnik   1900
85. Kukla Marian robotnik   1900
86. Kokoszka Stefan robotnik   1900
87. Bednarkiewicz Lucjan robotnik   1900
88. Tracz Michał robotnik   1900
89. Dalecki Józef robotnik   1900
90. Nowak Stanisław robotnik   1900
91. Pieniądz Jan robotnik   1900
92. Rutkowska Irena robotnik   1800
93. Dobrowolski Antoni robotnik   1800
94. Teta Franciszek robotnik   1800
95. Chodorowski Józef robotnik   2000
96. Karolczak Marcin robotnik   2000
97. Pływacz Czesław robotnik   2000
98. Górski Michał robotnik   2000
99. Krukowska Halina robotnik   2000
100. Pitrzyk Stefan robotnik   2000

Strażnicy:

Lp. Nazwisko i imię Zawód Zajmowane stanowisko Pobory miesięczne w zł
1. Gaweł Czesław drużynowy   3400
2. Pietroch Leopold drużynowy   3400
3. Znojek Stanisław sekcyjny   3000
4. Głód Julian strażnik   2400
5. Kusal Zygmunt strażnik   2400
6. Knapik Stanisław strażnik   2400

Niniejszy tekst jest uzupełnieniem artykułu „Zakłady Elektrotechniki Motoryzacyjnej w Świdnicy” zamieszczonego także w III tomie Encyklopedii Świdnicy.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top