Jedną z najwcześniejszych fabryk powstałych w XIX-wiecznej Świdnicy była tkalnia J. Rosenthala, założona w 1840 roku przy ulicy Równej. Początkowo specjalizowała się w produkcji wyrobów pasmanteryjnych, ale z czasem asortyment rozszerzono o inne materiały tekstylne.
Po zakończeniu II wojny światowej, w 1947 roku, na tym terenie rozpoczął działalność zakład o całkowicie odmiennym profilu produkcyjnym. Utworzono wówczas Zakłady Elektrotechniki Motoryzacyjnej, wpisujące się w powojenną strategię uprzemysłowienia regionu.
Zjednoczenie Przemysłu Maszyn Elektrycznych w Katowicach, do którego należała Fabryka M-9 Świdnica, wcześniej nazywana Państwową Fabryką Elektrotechniki Samochodowej, w trzecim kwartale 1946 roku zrewidowało swoją pierwotną decyzję o organizowaniu fabryki w Gliwicach. Postanowiono wówczas zlokalizować zakład w Świdnicy, na terenie dawnych zakładów przemysłowych „Nora”, zwanych także „Heliowat II”.
Rozległy teren fabryczny przy ulicy Równej 18 i 20 był gęsto zabudowany starymi obiektami, w większości pochodzącymi sprzed I wojny światowej. Całość tworzyła złożony kompleks, obejmujący ponad sześćdziesiąt pomieszczeń o różnym przeznaczeniu i charakterze.
Po II wojnie światowej fabryka była całkowicie zdewastowana i pozbawiona wyposażenia – ocalał jedynie jeden kocioł parowy. Prace inwestycyjne rozpoczęto od odgruzowania terenu, zabezpieczenia budynków, remontu dachów i ścian. Naprawy wymagały instalacje kanalizacyjno-wodociągowa, sanitarna, elektryczna, gazowa oraz grzewcza, które zostały poważnie uszkodzone już po wojnie – w latach chaotycznego demontażu prowadzonego przez Państwową Fabrykę Liczników Elektrycznych w Świdnicy na potrzeby własnej odbudowy. W związku z tym Fabryka M-9 zmuszona była do włożenia dużego kapitału na doprowadzenie fabryki do stanu umożliwiającego rozpoczęcie odbudowy i produkcji. Prace nad odbudową rozpoczęto w grudniu 1946 roku. Bank Gospodarstwa Krajowego udzielił kredytu w wysokości 15 mln zł z kontyngentu na I i II kwartał 1947 roku. Tak powyższe opisywał w sprawozdaniu ze swojej wizyty w M-9 w dniach 18-20 lipca 1947 roku inż. Marian Krahelski.
W tym okresie Bank Gospodarstwa Krajowego Oddział w Gliwicach prowadził intensywną korespondencję z Fabryką M-9 odnośnie wydatkowania udzielonych kredytów. Plany przewidywały, że w roku 1947 zostanie wyprodukowanych po 2 tys. prądnic samochodowych i starterów; w roku 1948 – po 5 tys.; natomiast w roku 1949 – po 10 tys. W piśmie z dnia 13 grudnia 1946 roku Zjednoczenie Przemysłu Maszyn Elektrycznych w Katowicach informowało, że dotychczasowa nazwa fabryki, tj. Państwowa Fabryka Elektrotechniki Samochodowej w Gliwicach, przy ulicy Jana Śliwki 86, uległa zmianie na Zjednoczenie Przemysłu Maszyn Elektrycznych Fabryka M-9. W dniach 17-19 lipca 1947 roku Bank Gospodarstwa Krajowego informował, że fabrykę na zewnątrz reprezentuje i ma wyłączne prawo zaciągania zobowiązań p.o. dyrektora inż. Wacław Jaroszyński. Na terenie fabryki w Świdnicy stale urzęduje inż. Franciszek Sokalski, który ma pełnomocnictwo jedynie do dysponowania rachunkiem żyrowym fabryki w NBP w Świdnicy, a pełni funkcję dyrektora technicznego oraz kierownika budowy. Według stanu ówczesnego do fabryki należało około 27 tys. m2 placu na którym znajdowało się:
- Około 14 tys. m2 hal fabrycznych parterowych,
- Budynek kotłowni,
- Piętrowy budynek administracyjny,
- Piętrowy budynek mieszkalny.
Na terenie fabryki znajdował się wtedy cały szereg maszyn i znaczne zapasy remanentów poniemieckich zwiezionych z likwidowanych następujących fabryk:
- M-26 w Wałbrzychu już uruchomionej, lecz komasowanej obecnie z fabryką M-9 (zwieziono wszystkie maszyny i remanenty),
- Byłych fabryk elektrotechnicznych Sieling-Bosch w Bielawie i Dzierżoniowie (różne maszyny, przeważnie zdekompletowane i część remanentów,
- „Kontaktwerke” w Świebodzicach (6 starych obrabiarek),
- Fabryki wyrobów drzewnych w Wyganowie koło Dzierżoniowa (kilkanaście różnych maszyn),
- Ze Słońska – ziemia lubuska (2 gwinciarki),
- Z magazynów grupy demontażowej w Lubaniu koło Jeleniej Góry (różne remanenty nadające się na półfabrykaty do dalszej produkcji.
Ogółem zwieziono do Świdnicy z w/w miejscowości 77 wagonów i 46 samochodów ciężarowych różnych maszyn i remanentów.
Fabryka zatrudniała wówczas 160 pracowników fizycznych – w tym 110 mężczyzn, 39 kobiet i 11 młodocianych oraz 29 pracowników umysłowych – w tym 23 mężczyzn i 6 kobiet.
Lista pracowników umysłowych zatrudnionych w Fabryce M-9 (stan na 15 lutego 1947 roku):
| Lp. | Nazwisko i imię | Zawód | Zajmowane stanowisko | Pobory miesięczne w zł |
|---|---|---|---|---|
| 1. | Sokalski Franciszek | inżynier | kierownik budowy fabryki | 4800 |
| 2. | Zakrzeski Stefan | technik | technik | 3600 |
| 3. | Wojtkowski Henryk | kierownik wydziału budowlanego | 4000 | |
| 4. | Doleżal Tadeusz | urzędnik | urzędnik | 2800 |
| 5. | Minor Leonard | kreślarz | kreślarz | 3600 |
| 6. | Bobek Władysław | urzędnik | urzędnik | 2400 |
| 7. | Kaczmarski Ryszard | urzędnik | kierownik transportu | 2800 |
| 8. | Wiśniewski Józef | urzędnik | urzędnik | 2000 |
| 9. | Liberacka Krystyna | kasjerka | kasjerka | 2400 |
| 10. | Chlimoniuk Wanda | buchalter, stenotypistka | sekretarka | 3200 |
| 11. | Bramorska Teresa | maszynistka | maszynistka | 1700 |
| 12. | Małecki Stanisław | pisarz warsztatowy | 1700 | |
| 13. | Siemieniec Władysław | eksped. [ekspedytor] | pomocnik biurowy | 2100 |
| 14. | Ossowska Gertruda | maszynistka | maszynistka | 2000 |
| 15. | Bramorski Paweł | mistrz ślusarski | mistrz ślusarski | 3200 |
| 16. | Czapka Maria | pomocnica biurowa | 2100 |
Lista pracowników fizycznych zatrudnionych w Fabryce M-9 (stan na 15.02.1947 roku):
| Lp. | Nazwisko i imię | Zawód | Zajmowane stanowisko | Pobory miesięczne w zł |
|---|---|---|---|---|
| 1. | Kurowicz Elżbieta | kucharka | gospodyni | 2600 |
| 2. | Dittman Wilhelm | stolarz | stolarz | 3000 |
| 3. | Tobias Paweł | stolarz | stolarz | 3000 |
| 4. | Wende Erich | stolarz | stolarz | 3000 |
| 5. | Müller Adolf | budowniczy | budowniczy | 3200 |
| 6. | Gieratowicz Antoni | mechanik | prz. grup ślus. [przodowy grup ślusarskich] |
3600 |
| 7. | Trzosek Jan | robotnik | 2200 | |
| 8. | Sroka Bronisław | ślusarz | 2100 | |
| 9. | Starzyński Wacław | robotnik | pomocnik ślusarza | 2100 |
| 10. | Orliński Alojzy | elektromonter | 3200 | |
| 11. | Kierdejko Józef | robotnik | pomocnik ślusarza | 2000 |
| 12. | Stabrawa Stefan | robotnik | pomocnik ślusarza | 2000 |
| 13. | Konfiszer Czesław | robotnik | pomocnik elektryka | 2200 |
| 14. | Budek Wacław | hydraulik | prz. grupy kotłowni [przodowy grupy kotłowni] |
2200 |
| 15. | Majda Józef | stolarz | 2800 | |
| 16. | Pencoenk Kazimierz | pomocnik elektryka | 2100 | |
| 17. | Przerada Andrzej | robotnik | pomocnik kowala | 2600 |
| 18. | Strzelecki Tomasz | elektromonter | przew. grupy elektr. [przewodniczący grupy elektryków] |
3200 |
| 19. | Durlej Stefan | spawacz | 2800 | |
| 20. | Marciniak Tadeusz | elektromonter | 2200 | |
| 21. | Kowalski Aleksander | elektromonter | pomocnik elektryka | 2400 |
| 22. | Gil Stanisław | robotnik | pomocnik ślusarza | 2100 |
| 23. | Pietrzykowski Władysław | pomocnik kowala | 2100 | |
| 24. | Deputat Jan | ślusarz | ślusarz | 2600 |
| 25. | Życzkowski Jan | robotnik | pomocnik ślusarza | 2100 |
| 26. | Suseł Bolesław | ślusarz | 3200 | |
| 27. | Rakoczy Wiktor | spawacz | 2800 | |
| 28. | Dobroc Kazimierz | robotnik | 2000 | |
| 29. | Adamczyk Wiktor | robotnik | 2000 | |
| 30. | Anielska Małgorzata | robotnik | 2000 | |
| 31. | Grabias Marian | robotnik | 2000 | |
| 32. | Głos Helena | robotnik | 1800 | |
| 33. | Kowalik Karol | robotnik | 2000 | |
| 34. | Perużyńska Helena | robotnik | obsługa | 2000 |
| 35. | Wołczyk Szymon | robotnik | 1600 | |
| 36. | Waluch Władysława | robotnik | prz. grupy 2 [przodowy grupy 2] |
2200 |
| 37. | Zając Paweł | robotnik | prz. gr. transp. [przodowy grupy transportowej] |
2400 |
| 38. | Sasin Anna | robotnik | pom. kuchni [pomoc kuchni / kuchenna] |
1800 |
| 39. | Trzosek Władysław | robotnik | 2200 | |
| 40. | Jesionka Stefan | robotnik | prz. gr. transp. [przodowy grupy transportowej] |
2400 |
| 41. | Klemens Maria | robotnik | 1800 | |
| 42. | Stankiewicz Wacław | robotnik | 2000 | |
| 43. | Smugarzewski Marian | robotnik | 1900 | |
| 44. | Wechal Józef | robotnik | 1900 | |
| 45. | Leśniak Anna | robotnik | 1800 | |
| 46. | Lewicki Mikołaj | robotnik | 2100 | |
| 47. | Jabłoński Karol | robotnik | 2100 | |
| 48. | Trybuszek Józef | robotnik | 2100 | |
| 49. | Sobiepańska Anna | robotnik | 1800 | |
| 50. | Młynarczyk Aniela | robotnik | 2000 | |
| 51. | Piechówna Agnieszka | robotnik | 2000 | |
| 52. | Napieracz Magdalena | robotnik | 2100 | |
| 53. | Zieliński Marian | robotnik | 1900 | |
| 54. | Bierówka Mieczysław | robotnik | 2100 | |
| 55. | Rachwalska Janina | robotnik | 1900 | |
| 56. | Szarejko Czesław | robotnik | 2100 | |
| 57. | Czapka Edward | robotnik | 1600 | |
| 58. | Michałek Roman | robotnik | 1900 | |
| 59. | Niedzielska Jadwiga | robotnik | 1800 | |
| 60. | Kowalska Stanisława | robotnik | 1800 | |
| 61. | Skoczylas Stanisława | robotnik | 1900 | |
| 62. | Hołowczyńska Krystyna | robotnik | 1900 | |
| 63. | Krakowska Danuta | robotnik | 1900 | |
| 64. | Lenczewska Albina | robotnik | 1900 | |
| 65. | Kraus Adolf | robotnik | 2000 | |
| 66. | Gryz Maria | robotnik | 1900 | |
| 67. | Stachel Franciszek | robotnik | 2100 | |
| 68. | Rudnicki Henryk | robotnik | 1900 | |
| 69. | Masztalerz Mieczysław | robotnik | 1900 | |
| 70. | Koreniowski Andrzej | robotnik | 2100 | |
| 71. | Urbala Władysław | robotnik | 2100 | |
| 72. | Mroczek Władysław | robotnik | 1900 | |
| 73. | Staso Marian | szofer mechanik | 2200 | |
| 74. | Leśniewski Józef | robotnik | 2100 | |
| 75. | Paździorek Józef | robotnik | 2000 | |
| 76. | Gaczewski Tadeusz | robotnik | 2000 | |
| 77. | Godwin Helena | robotnik | 2000 | |
| 78. | Gergielewicz Jan | robotnik | 1900 | |
| 79. | Dziadzio Wojciech | robotnik | 1900 | |
| 80. | Michajlak Edward | robotnik | 2000 | |
| 81. | Sieklucki Władysław | robotnik | 1900 | |
| 82. | Suchan Wacław | robotnik | 1900 | |
| 83. | Kępa Tadeusz | robotnik | 1900 | |
| 84. | Woźniak Stanisław | robotnik | 1900 | |
| 85. | Kukla Marian | robotnik | 1900 | |
| 86. | Kokoszka Stefan | robotnik | 1900 | |
| 87. | Bednarkiewicz Lucjan | robotnik | 1900 | |
| 88. | Tracz Michał | robotnik | 1900 | |
| 89. | Dalecki Józef | robotnik | 1900 | |
| 90. | Nowak Stanisław | robotnik | 1900 | |
| 91. | Pieniądz Jan | robotnik | 1900 | |
| 92. | Rutkowska Irena | robotnik | 1800 | |
| 93. | Dobrowolski Antoni | robotnik | 1800 | |
| 94. | Teta Franciszek | robotnik | 1800 | |
| 95. | Chodorowski Józef | robotnik | 2000 | |
| 96. | Karolczak Marcin | robotnik | 2000 | |
| 97. | Pływacz Czesław | robotnik | 2000 | |
| 98. | Górski Michał | robotnik | 2000 | |
| 99. | Krukowska Halina | robotnik | 2000 | |
| 100. | Pitrzyk Stefan | robotnik | 2000 |
Strażnicy:
| Lp. | Nazwisko i imię | Zawód | Zajmowane stanowisko | Pobory miesięczne w zł |
|---|---|---|---|---|
| 1. | Gaweł Czesław | drużynowy | 3400 | |
| 2. | Pietroch Leopold | drużynowy | 3400 | |
| 3. | Znojek Stanisław | sekcyjny | 3000 | |
| 4. | Głód Julian | strażnik | 2400 | |
| 5. | Kusal Zygmunt | strażnik | 2400 | |
| 6. | Knapik Stanisław | strażnik | 2400 |
Niniejszy tekst jest uzupełnieniem artykułu „Zakłady Elektrotechniki Motoryzacyjnej w Świdnicy” zamieszczonego także w III tomie Encyklopedii Świdnicy.
